miercuri, 16 ianuarie 2019

De ce sa nu subestimezi Ciucasul

Muntele iarna iti poate rezerva foarte multe surprize. Duminica planul era o tura scurta pe schiuri de la cabana Muntele Rosu pana la repetitorul de pe vf Gropsoarele, cam 4 km, il ajutam pe Dragos State si echipa Salvamont Cheia sa care 2 panouri foto-voltaice maricele pana sus.

Ne-am cam chinuit cu panourile prin padure prin zapada mare, le-am pus in toate pozitiile pe targa, se tot impiedicau prin copaci si zapada mare, asa ca baietii le-au luat in mana pana la urma. Cand am ajuns in saua Gropsoarele ne-am inhamat cu totii ca la sania lui Mos Craciun si le-am tras destul de usor pana sus pe varf.

Vremea era inca buna cand eram pe traseu (care a durat aproape 4 ore), dar cand am ajuns sus plafonul de nori a coborat, vantul batea in rafale, deja muntele ne arata si fata lui mai urata. Pe cand ne chinuiam sa le facem loc sa le instalam a sunat telefonul lui Dragos.

Primele informatii nu sunau foarte periculos, 3 turisti rataciti la saua Gropsoarele, adica imediat sub noi. Receptia era proasta, informatiile venau cu taraita. Incheiam repede operatiunile, strangem si o luam la vale. Deja vizibilitatea scazuse la 20-30 m, vant in rafale. Pe SMS vin primele informatii corecte, pe masura ce Alexandra State le afla si ea.

Situatia statea in felul urmator. Un grup de 9 oameni a plecat pe culmea Bratocea, lansand masinile la DN1 A spre varful Ciucas. O sat rec in revista greselile pe care le-au facut nu pentru a-I face de ras sau de rusine, ci ca ei si altii sa invete din greselile lor. De asemenea ii rog pe cei care citesc sa nu-I judece prea aspru, si-au luat pedeapsa de la Maria Sa Muntele. Grupul de 9 oameni era compus atat din oameni bine echipati si cu experienta, cat si din oameni slab echipati, fara experienta de iarna. Din fericire cu totii au avut conditie fizica sau au gasit resurse sa se miste un numar de 10 ore (aproximativ), ceea ce probabil le-a salvat daca nu viata, macar degetele de la maini si de la picioare.

La majoritatea le lipseau lanternele (frontale), incaltarile de iarna, bocancii cu talpa rigida, unii nu aveau manusi, iar o fata era in niste incaltari gen UGG cu niste colanti grosi. Cei echipati probabil ar fi putut sa inainteze mult mai repede, dar spre cinstea lor nu si-au abandonat colegii, ba chiar au batut urme pe tot traseul. Si din acest motiv nu va grabiti sa aruncati cu pietre in ei.

Am aflat ca unul din grup a luat-o inainte, iar restul s-au impartit in doua grupuri, care se aflau aproximativ in saua Tigaile. De acolo traseul care vine din pasul Bratocea se desparte, se poate urca pe varful Ciucas si de acolo la cabana sau se poate travers ape sub varf, aproximativ pe curba de nivel. Traseul, extrem de pitoresc si de frumos vara, este iarna foarte periculos, intrucat traversezi multe fete si valcele unde zapada poate pleca cu tine (sau se poate rupe mai sus si sa te ia ca din oala). Cine spune ca Ciucasul nu e munte serios iarna nu a fost pe aici. E un traseu pe care nu prea l-as face iarna, si acum urma sa-l facem dus-intors.

Am ajuns initial la cabana Ciucas, unde am intrat pana Dragos s-a informat si a facut planul de bataie. Intrucat cu el mai erau doar 2 salvamontisti (Sasa si Andi), iar unul in ei avea probleme cu focile (Andi), am plecat 4 oameni, cred ca in jur de ora 5, Dragos State, Sasha, Andrei Brebulet si cu mine. Restul echipei a luat provizii si echipamente si veneau dupa noi, urmand ca si jandarmeria montana sa li se alature imediat ce putea.

Vremea era deja destul de problematica, vant in rafale, ninsoare, vizibilitate 20-30 m. Toti eram pe schiuri de tura si ne miscam destul de repede (cat de repede se pot misca niste oameni care au tras cateva ore panouri solare prin zapada). Am ajuns repede la rascruce, am lasat traseul direct spre varf in dreapta si am luat-o pe traseul turistic care duce la saua Tigaile. Aici ne-am deplasat cu grija si am traversat pe rand prin locurile expuse. Nu stiam unde sunt exact oamenii pe care ii cautam, dar am dat de ei cand mai aveam putin pana la fundul vaii care coboara de la saua Tigaile.

Am dat de 6 oameni care veneau de undeva de deasupra potecii, si care au avut noroc ca ne-au intalnit acolo, intrucat se deplasau oarecum in jos, cee ace i-ar fi scos in padurea de sub varf, iar urmatorul punct marcat era DN1 A. Nu aveau decat o singura frontala, pe care nu o tineau mereu aprinsa, deci erau destul de greu de vazut.

Am aflat unde ar fi ceilalti doi care lipseau din grup, iar Dragos, Sasa si Andrei au continuat spre saua Tigaile ca sa-I caute, iar eu m-am intors ca sa-I conduc pe cei 6 la cabana Ciucas. Am avut emotii pentru ca aveam de traversat iar acele zone expuse, dar din fericire oamenii au fost disciplinati si am traversat in mod ordonat toate zonele cu risc de avalansa. Chiar as vrea sa-I felicit pentru modul cum au cooperat, nu toti oamenii salvati se comporta asa. Banuiesc ca aceste randuri trezesc unele amintiri salvamontistilor. Am auzit si eu destule povesti.

A fost destul de greu sa gasesc urmele si sa ma orientez, desi am fost de zeci de ori pe acel traseu. Aviz amatorilor, iarna, pe vremea rea si cu vizibilitate proasta, este foarte usor sa pierzi traseul. Chiar pe final, dupa ce am reusit sa tin poteca pana la 2-300 m de intersectie, am gresit si am luat-o prea in dreapta. Le-am spus sa stea in loc si eu cu schiurile m-am miscat repede in sus si jos ca sa ma orientez. Tocmai cand ma gandeam ca sunt prea jos, am vazut luminile echipei nr 2, si m-am intalnit cu Andi si Cristi, care au continuat spre prima echipa, noi, impreuna cu o echipa mixta salavmont/jandarmerie montana am continuat spre cabana Ciucas, unde am ajuns dupa inca 20 de minute.

Prima echipa i-a gasit pe ultimii 2 rataciti undeva intre saua Tigaile si vf Ciucas, cu fata aproape de hipotermie. Era de departe cel mai prost echipata, fara pantaloni de iarna si cu niste incaltari nepotrivite (putin spus). Daca nu erau gasiti in urmatoarele 1-2 ore se putea intampla o nenorocire, fata era aproape de hipotermie si cu degeraturi in formare la picioare. Dar povestea asta o va spune mai bine Dragos State, eu o sa spun cate ceva despre greselile care au dus la aceasta situatie, in speranta ca poate altii vor invata ceva, iar cei de la Salvamont vor avea mai putine iesire riscante.
Nu doresc sa-i cert prea tare, au gresit, dar multi dintre noi am inceput sa merge asa, eu am partea mea de prostii iarna, ce-I drept acum multi ani. Nu voi spune ca nu aveau ce cauta acolo, eu sper chiar sa continuie sa mearga iarna, dar mai bine echipati si pregatiti.

Prima greseala si poate cea mai grava a fost sa nu se intoarca (asa cum au facut multe alte grupuri care au plecat de la pasul Bratocea) cand a devenit evident ca nu pot ajunge pe varf sau la cabana pana vine intunericul/cand au vazut ca se strica vremea. Nu e nici o rusine si e normal sa te intorci din drum iarna daca situatie o impune.

Alta greseala grava a fost ca fost 9 oameni care s-au scindat in 3 grupuri. A fost cel care a ajuns singur la cabana Ciucas, probabil cel mai puternic si mai bine echipat. Foarte urat ce a facut, mai ales ca se pare ca a fost vorba de organizatorul initial. Nu-ti abandonezi coechipierii, mai ales cand ai 3 fete si mai multi oameni fara experienta cu tine. Nu mai zic ca daca patea ceva, aluneca, cadea, era mort. Apoi grupul de 2 persoane, cei recuperati cel mai tarziu, nu am inteles de ce au luat-o spre varf si nu au ramas cu ceilalti 6, mai ales ca era vorba de oameni fara experienta. Iarna cei cu experienta conduc iar ceilalti ii asculta fara sa cracneasca. Democratia se opreste la poalele muntelui.

Echipamentul a fost deficitar, ca sa ma exprim bland. Am vazut o colectie de ghete ieftine de toamna-vara. Iarna se merge cu bocanci cu talpa rigida, se iau coltari, un piolet si bete de treking. Prin zapada mare betele sunt aur curat, te ajuta enorm de mult. Ajuta mult si incalzitoare chimice de la Decatlon, foarte ieftine si foarte bune. Asta nu inseamna ca nu va mai luati bocanci, ca sa fac o comparative, ar fi ceva de genul sa renunti la vapor ca sa mergi cu barca de salvare. Dar acele incalzitoare iti pot salva degetele de la picioare la nevoie.

Alta extremitate care trebuie protejata in mod deosebit sunt mainile. Eu am avut 3 perechi de manusi, supramanusi (pot fi si de ski), manusi subtiri de alergare si o pereche de manusi de rezerva, ale mele sunt din fleece. La Decathlon gasesti supramanusi impermeabile ieftine si bune.

Gecile de oras sunt bune pentru oras, nu rezista la vant. Iarna se poarta geci de goretex triplu strat, polare si recomandarea mea e ca dedesubt sa aveti o bluza de corp, eu prefer una de lana merino de la Merinito. Ieftina, buna, se usuca repede, dar tine cald si umeda. Am stat toata ziua in vant si nu mi-a fost frig. Exista si colanti de lana pentru cei mai frigurosi. In Pamir bluza si colantii mi-au fost a doua piele, tin foarte cald si nu miros.

Grupul pe care l-am condus la cabana avea o singura frontala. Oameni buni, eu iau frontala la orice tura, vara sau iarna. Iarna e bine sa ai si baterii de schimb, pentru ca noaptea e lunga iar frigul consuma mai repede bateriile. Apropo e baterii, Salvamontul are mereu o problema in a contacta victimele, pentru ca inevitabil acestia raman fara baterie la telefon. Frigul consuma foarte repede acumulatorii, iar unele telefoane au protectii care taie curentul in unele situatii, a patit Dragos State duminica cu iPhone-ul lui. O baterie de 5000 (minim) e usoara si te poate salva.

Apa si ceva provizii de urgenta (ciocolata, batoane, fructe uscate, etc) sunt nelipsite din rucsacul meu. Trebuie sa mancati si sa beti regulat pentru ca aveti un consum energetic foarte mare iarna, efortul este foarte mare si corpul consuma si pentru a se incalzi.

Informati-va despre starea traseului si a vremii, mai ales a vantului, care face frigul mult mai greu de suportat (factorul de racire). Dati telefon la salvamont si intrebati de starea traseelor, vedeti cat a nins si abia apoi alegeti traseul. Daca zapada e proasta sau vremea se strica faceti imediat cale intoarsa.  Alegeti traseul in functie de pregatirea fizica si componenta grupului. Un grup cu cat e mai mare, cu atat e mai eterogen si mai lent.

Ar mai fi multe de zis (coltari si piolet, etc) dar deja am impresia ca am scris iar un mic roman, sper ca a ajuns cineva pana aici cu cititul 😊

Mergeti pe munte iarna, dar mergeti bine echipati si informati. Muntele e superb iarna, va rasplateste cu privelisti deosebite, dar va si penalizeaza daca nu-l respectati. Echipament se gaseste acum la preturi foarte bune in multe locuri, incercati mai intai la Decatlon.

Daca ati invatat ceva de ce am spus si credeti ca ar fi util sa vada mai multi, va rog dati un share

PS cititi si articolul colegului meu Andrei Brebulet, plin de poze si filmari interesante. Este si un filmulet tare interesant

1. Felicitari pentru implicare!
    Cat despre citit si informat, lasa ca tot noi „fricosii” ajungem pana la finalul romanelor :P

p.s. deja blogurile cu informatii, asa cum sunt ele, sunt desuete, lumea isi pregateste tura de pe facebook: 2-3 poze, ce frumos e la munte, hai si noi!

2. Tipul care a ajuns la cabana nu a fost organizatorul. El stia doar o persoana din grupul cu pricina (cel putin asta ne-a spus noua - eu si alti 2 prieteni ne-am intalnit cu el pe traseu si el ni s-a alaturat noua). Tipul chiar vazand vremea rea a sunat persoana pe care o cunostea din grup sa ii anunte ca e vreme rea mai sus si sa se intoarca, dar nu l-au ascultat. Plus ca, din spusele sale, ei aveau acolo si alte persoane mai experimentate, dar incapatanarea si refuzul sa se intoarca din drum i-a dus la acel moment in care a fost nevoie de interventia Salvamont.

3. Victor noi stim de la grup ca au plecat impreuna din Pasul Bratocea. Omul a si comentat pe pagina de Salvamont insa a sters.

4. Si chiar daca cunostea o singura persoana din grup. Au plecat la drum impreuna. Ce fel de om de munte esti cand ii lasi pe altii neexperimentati sa crape pentru simplul fapt ca nu ai dispozitia sa ii ghidezi cand lucrurile nu mai sunt roz. Asa ceva nu se face. Plus ca din relatarea unuia dintre baietii din grupul salvat reiese exact acelasi lucru, ba mai mult. Grupul s-a bazat pe el si omu si-a vazut intr-un final de ale lui. Eu imi asum cu nume si prenume ce am scris, la fel si restul. Domnul acela se pare ca doar isi sterge comentariile de pe fb. Il asteptam cu interes sa isi expuna transparent parerea.

5. Prima obligație a organizatorului este să-și verifice participanții!
    Prima obligație a participantului este să verifice cu cine pleacă pe munte! Adică, pleci din Pasul Bratocea cu un grup de 9 sau 10 persoane și nu vezi că n-au echipament adecvat condițiilor de iarnă! Indiferent cum se numește individul(om de munte nu poate fii!)care și-a permis să se joace cu viețile oamenilor, trebuie depistat și făcută publică identitatea(pentru ca pe viitor să nu mai ducă oameni pe munte!). Ce voiau să vadă la aproape 2000m,pe o asemenea vreme?! Au văzut moartea cu ochii lor!! Felicitări echipajelor de salvatori montani și nu uitați... că "ulciorul nu merge de multe ori la apă!„

6. cand pleci iarna la drum cu oameni fara experienta nu e acceptabil sa-i lasi si tu sa te duci inainte. daca ai acceptat sa-i iei in tura chiar si neechipati trebuia sa stai acolo sa-i ajuti sau sa-i intorci din drum.
    In plus omul a fugit repede de la cabana Ciucas, nu a stat sa vada ce se intampla. Nu se procedeaza asa

1. Nu pot spune ca nu a gresit. Noi sincer nici nu am stiut ca este cu grupul pentru ca l-am vazut doar singur, chiar si cand a trecut pe langa noi. Dar si cand le-a spus oamenilor sa se intoarca, acestia au refuzat si au mers inainte, in ciuda vremii. Oricum, nu il cunosc, nu stiu situatia dintre ei. Pot spune ca fiecare dintre ei a gresit. Daca ei s-au bazat pe el, si a facut asta, not ok. In cele din urma mie mi s-a parut super incontienta din partea celor care au merg atat pe vremea aia cu acel "echipament" si ca v-au pus pe voi in primejdie, cna dputeau foarte bine sa se intoarca de cand au fost alertati prima data.

7. Foarte bun articolul, informativ si obiectiv scris, buna treaba si felicitari pentru modul in care ati actionat si ca ai impartasit si cu noi aceasta intamplare. Bine ca s-a incheiat cu bine pentru toata lumea aceasta situatie.

8. Salut. Sunt unul din cei rătăciți.
    Lucrurile au stat asa: am plecat 9,
    la scurt timp 3 au luat-o in fata, nu vreau sa dau nume, a fost un cuplu si Flavius Stanciu.
    Restul de 6 am ramas in urma.
    Din grupul de 3, Flavius a luat incet incet avans lasand in urma cuplul.
    La un moment dat, in ceata, cei doi erau pe o culme iar Flavius pe alta culme in fata.
    Cei doi au strigat dupa Flavius sa le spuna pe unde sa o ia, stanga sau dreapta, deoarece in fata era hau.
    Nu s-au inteles, Flavius i-a sunat, la telefon iar nu s-a inteles nimic din cauza vantului, semnalului slab, nu stiu, dupa care Flavius a mai gesticulat un pic si le-a intors spatele, disparand la propriu in ceata.
    Cei doi au incercat sa inainteze, fara succes, au incercat sa se întoarcă dar nu au mai reușit si au hotarat sa stea pe loc si sa sune la Salvamont.
    Toate astea pe o ceata si un viscol mare.
    Ceilalti 6 am inaintat mai incet, cu mici abateri de la traseu, pana la lasarea intunericului cand am fost preluați de catre Salvamont de pe cea mai periculoasă portiune a traseului.
    Apropo de Flavius, pragmatic vorbind fiecare trebuie sa aiba grija de el.
    Poate a mers pe ideea "Mai bine sa planga masa decat mama", nu stiu.
    Oricum, tipul e un cunoscut al cabanei Ciucas.
    Va las si comentariul lui sters de pe pagina Salvamontului:
    "Bună ziua! Prima persoana care a plecat din grup, grăbindu-se sa termine traseul sunt eu, cel care, la Cabana Varful Ciucas, vi-am dat telefonul (unuia dintre salvamonti) ca să vorbiți cu unul dintre cele 2 persoane rătăcite. Eu am crezut ca am fost identificat în acest fel. Traseul era unul dificil și necunoscut pentru restul grupului, care a tratat cu superficialitate sfaturile mele de a ne grăbi sau de a se întoarce înapoi la mașini, conștient fiind de condițiile meteo nefavorabile și de timpul scurt pe care îl aveam la dispoziție înainte să se întunece. De aceea, eu am urmat constant traseul, fără a ma opri și alăturându-ma altui grup. A fost o experiență dificilă, din care toți am avut de învățat. Sper... Mulțumim pentru suportul acordat grupului rătăcit!"

1. salut. asa ceva nu se face, nu trebuia sa-i abandoneze pe cei 2. erau departe de voi, sub varf, iar fata era intr-o stare proasta. daca se intampla o nenorocire era raspunderea lui. morala cel putin

9. salut. felicitari pt scriere. sunt unul din radioamatorii care folosesc acel repetor. cunosc zona, vara. si chiar daca am ceva experienta in mersul pe munte (tot pe la repetoare) fara sa am pe cineva ca ghid experimentat, iarna, nu as risca. mai spun si eu, poate retin cei care mai citesc, echipamentul, echipamentul si iar echipamentul, face diferenta intre o tura frumoasa pe munte, si o tura cu "peripetii" pe munte. si iarna si vara. bine inteles conteaza foarte mult si experienta celui care conduce grupul, dar un grup fara echipament adecvat este din start sortit esecului. de multe ori m-am intors de pe munte cu apa si provizii de alimente, dar prefer asa, decat sa sufar prin varf de munte de foame sau sete. in rest va urez ture frumoase pe munte, si sa fiti intotdeauna pregatiti!

1. salut. exact de asta am si scris. daca baga la cap macar cativa tot e mai putin de lucru pt echipa Salvamont. norocul a jucat un rol important duminica, unii nu inteleg asta